Przejdź do głównej zawartości

Polecane

Omlet ze szpinakiem / Tortilla francesa con espinaca

Witajcie Kochani ! 
       Dziś piękny słoneczny dzień rozpoczynamy z dużą dawką energii i super pozytywnego nastawienia.
        Co słychać u mnie? Szkolę się, rozwijam i nie stoję w miejscu. Powoli szykuje się coś całkiem nowego w moim życiu i bardzo mnie to cieszy, ale o niczym narazie Wam nie powiem :D Chyba większość osób lubi niespodzianki :D

     Dobrze, koniec tych niewiadomych, czas podać Wam przepis na pyszny omlet, który nadaje się jako śniadanie, obiad a nawet kolacja, to Wy wybieracie kiedy chcecie go zjeść :)


Składniki na 1 porcję:

- 3 średnie jajka
- garść umytych liści świeżego szpinaku
- 2 łyżki posiekanej drobno natki pietruszki
- 2 łyżki posiekanej drobno cebuli
- sól i pieprz
- olej kokosowy do smażenia

Przygotowanie:

     Jajka dokładnie ubić z solą i pieprzem. Rozgrzaną patelnię lekko posmarować olejem kokosowym, wsypać cebulą i lekko ją podsmażyć. Następnie wlać na patelnie jajka, posypać szpinakiem i natką pietruszki. Przykryć pokrywką i smażyć na małym ogniu aż…

CZYM TAK NAPRAWDĘ JEST ZDROWE ODŻYWIANIE?

Hej! :)

Tak dużo mówi się o tym zdrowym odżywianiu, a co to tak naprawdę jest?
 


Pojęcie te znane nam wszystkim pojawiło się po raz pierwszy w 390 r. p.n.e. gdy Hipokrates powiedział: "Niech pożywienie będzie dla ciebie lekarstwem, a lekarstwo twoim pożywieniem". Już na początku naszego stulecia Edison przewidział istnienie takiego zawodu jak dietetyk mówiąc: "Lekarz w przyszłości nie będzie dawał lekarstw, tylko nauczy pacjentów troszczyć się o kondycję zarówno ciała, jak i ducha, dbać o dietę i zapobiegać chorobom". Zdrowie oznacza stały i wysoki stan czystej energii, równowagę emocjonalną, odporność na choroby zakaźne, jasność umysłu, odporność na nowotwory i choroby układu krążenia. Dobry stan zdrowia daję nam siłę i energię do działania, ale przede wszystkim wpływa na długość i jakość naszego życia, ale co wpływa na ten stan? Odpowiedź na to pytanie jest oczywista: prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna. Ja dziś zajmę się tym pierwszym czynnikiem.

Czy pojęcie "Jesteś tym co jesz" jest prawdziwe? Oczywiście, że tak bo ciało człowieka składa się z cząsteczek pochodzących z pokarmu. W ciągu całego naszego życia zjadamy około 100 ton jedzenia, które zostanie rozłożone przez bogate w enzymy soki wydzielane przez przewód pokarmowy w ilości około 10 litrów na dzień. Makro- (tłuszcze, białka, węglowodany) i mikroskładniki pokarmowe (witaminy i składniki mineralne) są wchłaniane w przewodzie pokarmowym, którego zdrowie i sprawne funkcjonowanie zależy w dużej mierze od tego co się je. Biochemiczna nierównowaga  wynikająca z nieprawidłowego odżywiania, utrwalonego od pokoleń jest zapisana i wyrażona genetycznie jako mocne i słabe strony specyficznych procesów w naszym organizmie. Jeśli środowisko (m.in. odżywianie) jest niekorzystne na to co jest zapisane w genach, organizm nie może się dostosować i choruje i w drugą stronę. Właściwe odżywianie to nic innego jak dostarczenie organizmowi najlepszych składników pokarmowych w celu zwiększenia jego efektywności.

Korzyści płynące ze zdrowego odżywiania:
- poprawa jasności umysłu i koncentracji,
- podwyższenie współczynnika inteligencji (IQ),
- wzmocnienie sprawności fizycznej,
- poprawa jakości snu,
- większa odporność na infekcje,
- ochrona przed różnymi chorobami,
- dłuższe życie.

Niezbędne składniki odżywcze:
      Tłuszcze:
  • kwas linolowy
  • kwas linolenowy
      Aminokwasy:
  • leucyna
  • lizyna
  • izoleucyna
  • treonina
  • tryptofan
  • metionina
  • walina
  • fenyloalanina
  • histydyna
      Składniki mineralne: wapń, magnez, fosfor, potas, sód, siarka, żelazo, cynk, miedź, mangan, chrom, selen, kobalt, fluor, krzem, jod, molibden, wanad, arsen, nikiel i cyna.

      Witaminy: A (retinol), B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), PP (niacyna), B5 (kwas pantotenowy), B6 (pirydoksyna), B12 (cyjanokobalamina), kwas foliowy, biotyna, C, D, E, K.

      Dodatkowe: węglowodany, błonnik, światło, tlen i woda.

Jak dobrać odpowiednie dla siebie odżywianie?

Jak wiecie, każdy organizm jest inny i w związku z tym ma inne zapotrzebowania. Dietetycy podczas dobierania diety prowadzą testy biochemiczne, a ja wskażę Wam trzy wypróbowane metody, które umożliwią dobranie odpowiednich składników pokarmowych (szczegółowy opis znajdziecie w przyszłych postach). Podczas komponowania posiłków bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na poziom aktywności fizycznej i intelektualnej, na wiek oraz charakterystykę organizmu.

  1. Analiza objawów: pomaga ustalić na podstawie różnych objawów, takich jak brak energii, skurcze mięśniowe, skłonność do siniaków, a nawet niemożność przypomnienia sobie snów, które składniki odżywcze są nam potrzebne.
  2. Analiza stylu życia: tutaj pojawiają się takie czynniki jak wysiłek fizyczny, stres, zanieczyszczenie środowiska, itp.
  3. Analiza diety: pozwala porównać naszą dietę z optymalnymi ilościami składników odżywczych i bierze pod uwagę substancje, które pozbawiają organizm tych składników.
Wniosek jest taki, że zdrowe odżywianie wpływa na jakość naszego życia ponieważ odpowiednio skomponowana dieta daje nam energię i chęć do działania, a to prowadzi do osiągania celów, a co za tym idzie do naszej satysfakcji i zadowolenia. Jednym słowem zdrowie daje radość z życia! :))

 
 
Miłej niedzieli :)

Komentarze

Polub mnie na Facebook'u

Obserwatorzy

Popularne posty