sobota, 29 sierpnia 2015

MOTYWACJA!

Pozytywna osoba zawsze odbierze swoje problemy jako wyzwanie, a nie jako przeszkody. 


Dzisiaj postanowiłam napisać coś o motywacji gdyż jest ona bardzo ważna każdego dnia, a zwłaszcza u ludzi uprawiających sport.

Czym tak w ogóle jest motywacja? Jest to wewnętrzny stan, pobudzający nas do działania uwarunkowany od naszych potrzeb. Motywacja to zapał i chęć do zrobienia czegoś by osiągnąć to na czym nam zależy. Z motywacją powiązana jest ambicja. Bez ambicji ciężej odczuć motywacje. Musimy naprawdę wiedzieć czego pragniemy i przede wszystkim wierzyć w siebie i w swoje możliwości. Brak wiary utrudni nam dojście do celu. Musimy chcieć i być pewni, że my na pewno damy radę. Nawet w trudnych sytuacjach, z którymi mamy do czynienia po raz pierwszy musimy wiedzieć, że one tylko nas wzmocnią i dadzą satysfakcję. Nie można poddawać się już na starcie, nie można z góry wyjść z założenia, że nie damy rady! Musimy uwierzyć w nas i w to, że i tym razem podołamy. Mam czasami takie momenty w pracy, gdzie wielu pracowników uważa, że nie uda nam się czegoś zrobić, a ja zawsze powtarzam: Damy radę bo jak nie my to kto?" i gdy już wypowiem te magiczne słowa to jeszcze bardziej mi zależy na tym żeby sobie poradzić bo chce przede wszystkim udowodnić to samej sobie, ale również pokazać tym co nie wierzyli, że jak naprawdę czegoś chcemy i jest to realne to możemy to osiągnąć tylko trzeba się zmotywować i postarać bardziej niż do tej pory.I ta satysfakcja później jest bezcenna, daję ogromne poczucie własnej wartości, daje siłę i odwagę przed nowymi wyzwaniami. Dodaje również pewności siebie i uśmiechu na twarzy. I wtedy wiesz, że Twój wysiłek nie poszedł nadaremno i że następnym razem też dasz z siebie wszystko.
Motywowanie siebie łatwiej przychodzi dla tych, którzy mają pozytywne podejście do życia bo mają podejście, że dadzą radę i wierzą w sukces.

Jak się zmotywować? Właśnie to jest najtrudniejsze. Częstym problemem ludzi na stanowiskach kierowniczych jest to, że się wypalają. Brakuje im motywacji, wszystko wydaje im się oczywiste i przez to, że nie potrafią zmotywować samych siebie też nie motywują swoich pracowników. Dlatego też tak ważna jest motywacja, każdy jest inny i potrzebuje innych bodźców motywujących. Każdy z nas powinien zastanowić się nad tym co chce osiągnąć, później nad tym czemu brak mu motywacji i na końcu nad tym co zrobić żeby się zmotywować. Musimy być pewni tego, że chcemy czuć satysfakcje i że chcemy coś zmienić. Róbmy coś dla siebie co daje nam radość, zadowolony człowiek łatwiej motywuje się niż inni.

10 moich podstawowych zasad, które mnie motywują:

1. Zawsze dam radę, a jak będzie jeszcze ciężej to i tak dam radę!
2. Nigdy się nie poddam, bo tylko słabi ludzie się poddają!
3. Kocham czuć satysfakcję gdy mi się coś udaje.
4. Uwielbiam nowe wyzwania.
5. Cieszę się, że już tak wiele razy w życiu poradziłam sobie w trudnych chwilach.
6. Wiem dokąd dążę.
7. Wiem czego chcę.
8. WIERZĘ W SIEBIE!
9. Pokażę innym, że mi się uda tym bardziej jeśli w mnie nie wierzą.
10. Wyobrażam sobie jak będzie wyglądać moje życie jak to osiągnę!

Ta pierwsza jest dla mnie najważniejsza. Teoretycznie mamy dwa wyjścia w życiu albo dać radę albo stwierdzić, że nam się nie uda i nawet nie próbować. Dla mnie to drugie wyjście jest ucieczką i dlatego nigdy go nie stosuje. Nie można uciekać trzeba walczyć do samego końca, aż się uda. A jeśli naprawdę coś sprawi, że nam się nie uda to przynajmniej będziemy pewni że daliśmy z siebie wszystko, żeby wygrać. Bo często to własnie walka nas motywuje, a wygrana jest wisienką na torcie :)




Pamiętajcie o tym, żeby dawać z siebie wszystko i nie poddawać się mimo wielu przeciwności.
Ty też możesz osiągnąć sukces i jesteś na to gotowy! Staraj się z całych sił, a satysfakcja będzie jeszcze większa. Bo spełniania siebie to robienie czegoś dla nas samych i to właśnie przynosi prawdziwe szczęście, a jak Ty jesteś szczęśliwy to łatwiej żeby ludzie wokół Ciebie zarażali się tą pozytywną energią.

A tutaj link do super filmiku o motywacji :)
https://www.youtube.com/watch?v=x7D_o_ytHDM

Kolejny wpis będzie o motywacji dla osób uprawiających sport :)


Udanego dnia :)))

wtorek, 25 sierpnia 2015

Białka w organizmie człowieka

Dziś mam dla Was kolejny post dotyczący zdrowego odżywiania, a mianowicie zajmę się tematem białka, które jest podstawowym elementem wszystkich tkanek w organizmie człowieka oraz takich związków jak np. enzymy, hormony i przeciwciała. Stanowi średnio 15% masy ciała. Białko zbudowane jest z aminokwasów, których jest około dwadzieścia, z czego osiem zawartych jest w białku pochodzenia zwierzęcego i są one nazywane egzogennymi, a inaczej niezbędnymi. Organizm człowieka nie potrafi gromadzić białka na zapas w związku z tym ważne jest to, by nie brakowało go w codziennej diecie.


Zapotrzebowanie:

Zapotrzebowanie na białko zależy od masy ciała, poziomu aktywności fizycznej i wieku. Mężczyźni potrzebują więcej białka (56 g) niż kobiety (46 g). Nastolatki potrzebują 52 g, natomiast dzieci 10 g.
Dobrym sposobem określenia ilości potrzebnego białka jest pomnożenie masy ciała przez 0,8. Jeśli ktoś waży 65 kg, to jego zapotrzebowanie na białko wynosi 52 g (65 x 0,8).
Udział kaloryczny białka w diecie powinien stanowić 10 -35%wszystkich kalorii spożywanych w ciągu dnia. Czym większa aktywność fizyczna tym więcej białka potrzebuje organizm. Dla osób intensywnie uprawiających sport ilość białka może wynosić więcej niż zalecane 0,8 g na każdy kilogram masy ciała. W takim przypadku ta ilość może wynosić do 2 g białka na kilogram masy ciała. Dlaczego, aż tak dużo? Ponieważ uprawiając intensywnie sport potrzebujemy więcej białka w celu odbudowy naszych mięśni. 
Najważniejsze funkcje:

- jest podstawowym składnikiem płynów ustrojowych: krwi, płynu śródtkankowego i mleka,

- jest niezbędnym materiałem do budowy nowych tkanek oraz do odbudowy tych, które są już zużyte,
- przy spalaniu 1 g białka powstają 4 kcal o oznacza, że są źródłem energii,
- jest materiałem do biosyntezy hormonów białkowych,
- jest współodpowiedzialne za odtruwanie organizmu.


Źródła białka:

Największym źródłem białka są jaja, mleko, nasiona  strączkowe i mięso. Jeśli chodzi o te ostatnie to najlepsza jest wołowina, ale warto wiedzieć, że nie można spożywać mięsa  w zbyt dużych ilościach gdyż zawiera tłuszcze nasycone, które są szkodliwe dla zdrowia. Dlatego warto wybierać chude kawałki mięsa i niezbyt duże.


Białka dzielimy na proste i złożone.


Białka proste:




  • albuminy: to takie, które są rozpuszczalne w wodzie i rozcieńczonych roztworach soli. Możemy je znaleźć między innymi w mleku, jajach, nasionach roślin strączkowych (groch) i zbóż (jęczmień, żyto i pszenica),
  • globuliny: rozpuszczalne w rozcieńczonych roztworach soli obojętnych, ale nie w wodzie. Do tych należą immunoglobuliny odpowiedzialne za odporność organizmu, globuliny surowicy krwi, globulina mleka, miozyn mięśni i tyreoglobulina (hormon tarczycy). Szybko podlegają ścięciu. 
  • gluteliny: rozpuszczalne w rozcieńczonych roztworach kwasów i zasad. Są obecne w nasionach roślin dwuliściennych i ziarnach zbóż.
  • prolaminy (gliadyny): rozpuszczalne w 70-80% alkoholi. Występują wyłącznie w ziarnach zbóż.
  • skleroproteiny: dostępne wyłącznie w organizmach zwierzęcych (kolagen, elastyna i keratyna). 
  • histony: to białka jąder komórkowych, które występują w połączeniach z kwasami nukleinowymi tworząc nukleoproteidy. 
  • protaminy: są silnie zasadowe i są obecne w plemnikach ryb.
Białka złożone:
  • chromoproteidy: 
  • fosfoproteidy
  • nukleoproteidy
  • lipoproteidy
  • glikoproteidy
  • metaloproteidy


Białko pełnowartościowe 

Białko pochodzenia zwierzęcego charakteryzuje się większą wartością biologiczną niż białko roślinne, ubogie w jeden lub kilka niezbędnych aminokwasów. Najbardziej optymalne pod względem składu aminokwasowego jest białko całego jajka. Brak choćby jednego aminokwasu egzogennego determinuje nie możność wchłonięcia białka.

Aminokwasy niezbędne (egzogenne):

1) Walina
2) Leucyna
3) Izoleucyna
4) Treonina
5) Metionina + cysteina
6) Fenyloalanina + tyrozyna
7) Tryptofan
8) Lizyna

Aminokwasy endogenne:

1) Alanina
2) Arginina
3) Glicyna
5) Histydyna
6) Kwas asparaginowy
7) Kwas glutaminowy
8) Prolina
9) Seryna