środa, 23 listopada 2016

Zdrowa wersja świątecznych pierniczków

Witajcie :)

Dzisiaj tak jak obiecałam mam kolejną fit odsłonę świątecznego przysmaku, a mianowicie pierniczków. Przepis był jednym wielkim eksperymentem, a smak jak na to, że bez cukru jest naprawdę dobry. Pierwszy raz robiłam mieszankę przypraw do piernika (kiedyś ratowałam się kupną, ale ze względu na jej skład musiałam poradzić sobie sama), do której użyłam imbiru, gałki muszkatołowej, kardamonu, kolendry, ziela angielskiego i oczywiście cynamonu. Część była zmielona, a pozostałą część musiałam rozbić w moździerzu. W efekcie wyszła fajna, pikatna i wyrazista przyprawa bez żadnych ulepszaczy. Podzielę się z Wami proporcjami gdyby ktoś z Was wolał użyć naturalnego zastępnika.

Składniki na przyprawę do piernika/pierniczków (na około 500g mąki):
- 0,5 łyżeczki mielonego imbiru
- 1 łyżeczka mielonej gałki muszkatołowej
- 1 łyżeczka mielonego kardamonu
- 2 łyżki mielonego cynamonu
- 4 ziarna ziela angielskiego
- kilka ziaren kolendry
- 4 goździki

Trzy ostatnie składniki rozbić w moździerzu, a następnie dodać resztę i dokładnie wymieszać.


Składniki na pierniczki:
- 5 łyżek płynnego miodu
- 75 ml mleka 1,5%
- 70 g oleju kokosowego
Podgrzać doprowadzając do rozpuszczenia, a następnie odstawić do ostygnięcia.

- 350 g mąki jaglanej
- 1 łyżeczka sody
- 3 łyżki stewii
- 1 jajko
Wszystko razem wymieszać stopniowo dolewając ostudzone mleko z miodem i olejem kokosowym. Ciasto powinno kleić się do łyżki. Należy je odstawić na co najmniej 1,5 godziny w chłodne miejsce. Po tym czasie wyrobić ciasto podsypując mąką (również jaglaną). Podzielić ciasto na 3 części i każdą rozwałkować na grubość minimum 1,5 cm. Wyciąć wybrane kształty foremkami (ja z powodu braku foremek posłużyłam się szklanką). Piec około 10 min w temperaturze 180 stopni.


Ciepłe pierniczki posmarować mleczkiem kokosowym przy użyciu pędzla kuchennego i udekorować według uznania.


Łatwe, prawda? :)


Smacznego 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz